Nama penuh Ibnu al-Nafis ialah ‘Ala’uddin Abu al-Hasan Ali Ibn Abi al-Hazam al-Qrasyi, seorang Arab berketurunan Quraisy.
Beliau telah dilahirkan di pinggir Bandar Damsyik pada tahun 607H (1210M).
Di situlah kemudiannya beliau hidup dan berguru dengan ahli perubatan, termasuk al-Syiekh Radhiuddin Abu al-Hajjaj Yusuf Ibn Hidrah al-Rahibi.
Beliau telah dilahirkan di pinggir Bandar Damsyik pada tahun 607H (1210M).
Di situlah kemudiannya beliau hidup dan berguru dengan ahli perubatan, termasuk al-Syiekh Radhiuddin Abu al-Hajjaj Yusuf Ibn Hidrah al-Rahibi.
Antara guru beliau yang lain dalam bidang perubatan ini termasuklah al-Hakim Muhazzibuddin Abu Muhammad Abdul Rahim Ibn Ali al-Dakhwar dan ‘Imran al-Isra’ili.
Ibnu al-Nafis ialah rakan sepengajian dengan Maufiquddin Abu al-Abbas Ahmad Libnal-Qasim yang terkenal dengan nama Ibn Abi Usaiba’ah, penulis buku yang masyhur yang menceritakan tentang kedudukan dan kesarjanaan para ahli perubatan.
Mereka kemudiannya berpindah ke Kaherah dan sama-sama bekerja di al-Nasiri.
Mereka kemudiannya berpindah ke Kaherah dan sama-sama bekerja di al-Nasiri.
Di hospital inilah Ibn al-Nafis telah mencapai kemajuan menjadi ketua hospital berkenaan, sementara Ibn Abi Usaiba’ah menumpukan perubatannya kepada perubatan mata. Beliau telah menetap di Kaherah sehingga beliau meninggal dunia pada 686 H (1288 M) sewaktu umur beliau 80 tahun.
Meskipun bidang utama beliau adalah perubatan, namun Ibn al-Nafis tetap mendalami ilmu-ilmu bahasa, fiqh, falsafah dan ilmu kalam.
Meskipun bidang utama beliau adalah perubatan, namun Ibn al-Nafis tetap mendalami ilmu-ilmu bahasa, fiqh, falsafah dan ilmu kalam.
Dalam bidang perubatan, ada orang yang menyamakan beliau dengan Ibnu Sina. Malahan ada juga orang yang berpendapat bahawa beliau adalah lebih menyerlah dan terkemuka di antara para sarjana Islam yang ada.
Sumbangan
Dalam bidang perubatan, secara khususnya Ibnu al-Nafis mempunyai kepakaran yang tinggi dalam bidang pembedahan. Penemuan sistem peredaran darah kecil juga telah membuatkan Ibnu al-Nafis terkenal sebagai tokoh sarjana Islam yang terkenal. Selain itu juga Ibnu al-Nafis juga melancarkan kempen memerangi wabak.
Sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah membina sebuah hospital.
Sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah membina sebuah hospital.
Bidang Pembedahan
Dalam bidang pembedahan, beliau sangat berminat dengan pembedahan jantung dan kerongkong, kerana kerana beliau telah percaya pada wujudnya pertalian yang rapat antara pernafasan dan denyutan jantung. Bagi memajukan lagi bidang pembedahan ini, Ibnu al-Nafis menasihatkan supaya pembedahan perbandingan dibuat dengan melakukannya ke atas binatang.
Menurut beliau, langkah seperti ini boleh membantu kita memahami dengan lebih mendalam tentang tubuh manusia dan fungsi semua organ yang terdapat dalam tubuh manusia.
Memerangi Wabak
Ibnu al-Nafis bersama doktor-doktor Mesir yang lain melancarkan kempen memerangi wabak yang tidak mengenal mangsa sama ada kanak-kanak mahupun kaum dewasa. Wabak ini merebak selama enam bulan dan akhirnya ia berjaya dikawal oleh Ibnu al-Nafis.
Dengan kejayaan ini Ibnu al-Nafis telah digelar al-Misri oleh penduduk di negara Mesir.
Dengan kejayaan ini Ibnu al-Nafis telah digelar al-Misri oleh penduduk di negara Mesir.
Penemuan Sistem Peredaran Darah Kecil.
Perkara baru yang terpenting yang diajukan oleh Ibnu al-Nafis dalam syarahnya dalam kitab anatomi Ibn Sina. Ini ialah teori tentang peredaran darah ialah pergerakan darah iaitu pergerakan darah dalam kitaran.
Peredaran darah ini dikenali pada zaman sekarang sebagai ‘sistem peredaran pulmonari’.
Peredaran darah ini dikenali pada zaman sekarang sebagai ‘sistem peredaran pulmonari’.
Orang zaman dahulu mempercayai bahawa darah bergerak daripada jantung ke dalam jasad menerusi pembuluh dan saluran darah mengikuti denyutan nadi. Kemudian datang Galen iaitu sarjana perubatan Yunani yang mengatakan bahawa darah tersebar ke dalam badan daripada jantung menerusi pergerakan seperti alunan ombak melalui arteri itu sendiri.
Para doktor aliran Iskandariah merujuk semula kepada teori perubatan Mesir kuno.
Ibnu Sina mengikuti teori doktor Yunani iaitu Galen tentang peredaran darah. Ibnu al-Nafis pula dalam syarahannya dalam kitab anatomi Ibnu Sina mangesahkan pendapat ini.
Menurut Ibnu al-Nafis ruang jantung mempunyai dua sahaja tidak seperti yang didakwa oleh Ibnu Sina.
Menurut Ibnu al-Nafis ruang jantung mempunyai dua sahaja tidak seperti yang didakwa oleh Ibnu Sina.
Katanya, aliran edaran darah ialah daripada ventrikal kanan kepada paru-paru. Dalam paru-paru, udara bertemu dengan darah.
Darah itu kemudiannya meninggalkan paru-paru dengan mengikuti arteri paru-paru lalu masuk ke dalam ventrikal kiri dalam jantung dan dari sini, darah disebar keseluruh badan.
Pendapat yang diajukan oleh Ibnu al-Nafis kepada ilmu perubatan adalah teori yang baru.
Darah itu kemudiannya meninggalkan paru-paru dengan mengikuti arteri paru-paru lalu masuk ke dalam ventrikal kiri dalam jantung dan dari sini, darah disebar keseluruh badan.
Pendapat yang diajukan oleh Ibnu al-Nafis kepada ilmu perubatan adalah teori yang baru.
Teori ini menegaskan bahawa wujudnya peredaran darah dari jantung ke paru-paru dan dari paru-paru kepada jantung. Oleh itu, beliau telah mengasaskan ‘teori peredaran pulmonari’.
Akan tetapi Ibnu al-Nafis tidak sempat untuk mengkaji sistem peredaran darah keseluruh tubuh dalam waktu yang sama.
Akan tetapi Ibnu al-Nafis tidak sempat untuk mengkaji sistem peredaran darah keseluruh tubuh dalam waktu yang sama.
Membina Sebuah Hospital
Semasa umur beliau mencecah lingkungan 74 tahun, beliau telah ditugaskan oleh Sultan Qalawun untuk membina sebuah hospital baru di Kaherah. Beliau menyelia pembinaan ini menurut keperluan perubatan berkenaan bahagian-bahagian hospital tersebut, wad, farmasi, perpustakaan, ruang menunggu, dan bilik khas untuk doktor.
Selain itu juga, beliau memperkenalkan konsep 'teaching hospital'.
Hospital itu telah dirasmikan oleh Sultan Qalawun dan dinamakannya dengan ‘al-Mansuri’. Ibn al-Nafis menjadi Pengarah pertama untuk Hospital Al-Mansuri yang dibina oleh Sultan Qalawun al Mansur, di Kaherah.
Hospital itu telah dirasmikan oleh Sultan Qalawun dan dinamakannya dengan ‘al-Mansuri’. Ibn al-Nafis menjadi Pengarah pertama untuk Hospital Al-Mansuri yang dibina oleh Sultan Qalawun al Mansur, di Kaherah.
Karya Ilmiah
Sebagaimana para sarjana Islam yang lain, Ibnu al-Nafis telah menulis banyak buku-buku dan rencana. Walau bagaimanapun, kebanyakannya telah hilang.
Antara buku beliau yang masih ada termasuklah al-Kitab al-Syamil Fi al-Tibb tentang ensiklopedia perubatan, Kitab al-Muhadhdhab fi al-Kuhl mengenai opthamologi, al-Muhazzab berkenaan tentang perubatan mata, al-Mukhtar yang mengatakan tentang pemakanan, Syarh al-Hidayah adalah ulasan terhadap karangan Ibnu Sina tentang perubatan, al-Risalah al-Kamiliyyah fi al-Sirah al-Nabawiyyah yang menyatakan tentang kisah hidup Nabi Muhammad SAW.
Selain itu al-Mujaziaiti ringkasan daripada kitab Ibnu Sina, al-Qanun Fil-Tibb dan beberapa kritikan terhadap karya Hipocretes, Ibnu Sina dan Humaym Ibnu Ishaq.
Beliau juga menulis buku ringkas karya Aristotles tentang logik.
Beliau juga menulis buku ringkas karya Aristotles tentang logik.
Ibnu al-Nafis adalah seorang lagi tokoh kesarjanaan Islam yang mewakili zamannya pada zaman itu.
Beliau seorang yang mempunyai pandangan yang luas dan juga berfikiran kreatif dalam membuat kerjanya.di dalam kerjayanya sebagai seorang doktor, beliau sering dilantik sebagai doktor peribadi oleh pemerintah-pemerintah.
Beliau seorang yang mempunyai pandangan yang luas dan juga berfikiran kreatif dalam membuat kerjanya.di dalam kerjayanya sebagai seorang doktor, beliau sering dilantik sebagai doktor peribadi oleh pemerintah-pemerintah.
Beliau banyak menguasai bidang ilmu agama iaitu ilmu akhirat meskipun yang paling utama sekali ialah bidang perubatan dan beliau seorang ahli fizik yang terkemuka di Mesir dan di negara Islam yang lain.
Sumbangan beliau kepada pembangunan ilmu dan tamadun manusia adalah sangat besar sekali kepada dunia Islam pada zaman dahulu dan sekarang. Tidak hairanlah mengapa beliau antara tokoh yang tercatat dalam sejarah tamadun Islam.
Blogger Comment
Facebook Comment