Tamadun Islam banyak melahirkan cendiakawan-cendiakawan yang terulung dalam pelbagai bidang ilmu.
Salah seorang dari mereka ialah Abu Bakar Muhammad Ibn Yahya al-Saigh al-Tujibi al-Andalusi al-Samqusti atau dikenali sebagai Ibn Bajjah.
Beliau berasal dari keluarga al-Tujib yang bekerja sebagai pedagang emas. Tetapi di Barat ia di kenali sebagai dengan nama Avempace.
Beliau dilahirkan di Saragossa pada tahun 1082 Masihi.
Salah seorang dari mereka ialah Abu Bakar Muhammad Ibn Yahya al-Saigh al-Tujibi al-Andalusi al-Samqusti atau dikenali sebagai Ibn Bajjah.
Beliau berasal dari keluarga al-Tujib yang bekerja sebagai pedagang emas. Tetapi di Barat ia di kenali sebagai dengan nama Avempace.
Beliau dilahirkan di Saragossa pada tahun 1082 Masihi.
Ibn Bajjah merupakan merupakan di antara cendiakawan yang dapat menguasai pelbagai ilmu yang dipelajarinya.
Di antaranya ialah :
- Ahli hafiz Al-Quran
- Bidang kedoktoran
- Seorang ahli muzik dan pemain gambus yang handal
- Menguasai ilmu matematik, fizik dan falak
- Bidang falsafah
Selain di dalam bidang ilmu dan falsafah yang diceburi oleh Ibn Bajjah, beliau juga turut melibatkan diri di dalam bidang politik. Ia bermula di tempat lahirnya sendiri iaitu di Saragoassa apabila dia mula bergiat sebagsai penyair bagi pihak al-Murabithun yang dipimpin oleh Abu Bakr Ibn Tafalwit.
Kemudian apabila Abu Bakr berkuasa di situ, Ibn Bajjah dilantik sebagai menteri.
Kemudian apabila Abu Bakr berkuasa di situ, Ibn Bajjah dilantik sebagai menteri.
Pada tahun 512 Hijriah, Saragossa dapat ditakluk oleh Raja Alfonso yang berasal dari Aragon, maka Ibn Bajjah pun berpindah ke Seville. Di dalam perjalanannya ke Seville,dia singgah di Valencia. Di Seville, Ibn Bajjah menjalankan tugas sebagai seorang doktor dan banyak menulis tentang ilmu logik.
Kemudian Ibn Bajjah berpindah ke Granada dan dari sana beliau berpindah ke Afrika Utara, iaitu pusat Dinasti Murabithun. Tetapi oleh kerana cara pemikiran falsafahnya asing di kalangan masyarakat di situ. Beliau ditangkap apabila tiba di kota Syatibah iaitu di Maghribi oleh Amir Abu Ishak Ibrahim Ibn Yusuf Ibn Tasifin yang menuduhnya sebagai murtad dan pembawa bid’ah.
Oleh kerana Ibn Rusyd pernah menjadi muridnya, Ibn Bajjah dilepaskan.
Oleh kerana Ibn Rusyd pernah menjadi muridnya, Ibn Bajjah dilepaskan.
Ekoran dari kejadian tersebut, beliau meneruskan perjalanannya ke Fez di Maghribi.
Di sana, beliau mendapat penghormatan yang tinggi di kalangan orang al-Murabithun dan diangkat menjadi menteri oleh Abu Bakar Yahya Ibn Yusuf Ibn Tasifin untuk jangka waktu yang panjang.
Di sana, beliau mendapat penghormatan yang tinggi di kalangan orang al-Murabithun dan diangkat menjadi menteri oleh Abu Bakar Yahya Ibn Yusuf Ibn Tasifin untuk jangka waktu yang panjang.
Kedudukan yang beliau perolehi, telah menimbulkan rasa dengki dan iri hati dari pelbagai pihak.
Akhirnya pada bulan Ramadhan pada tahun 533 Hijriah. Menurut satu riwayat beliau meninggal dunia akibat diracuni oleh seorang doktor yang bernama Abu al-‘Ala Ibn Zuhri yang iri hati terhadap kecerdasan dan penguasaan ilmu yang terdapat pada Ibn Bajjah.
Beliau dimakamkan di samping makam Ibn ‘Arabi di Fez.
Akhirnya pada bulan Ramadhan pada tahun 533 Hijriah. Menurut satu riwayat beliau meninggal dunia akibat diracuni oleh seorang doktor yang bernama Abu al-‘Ala Ibn Zuhri yang iri hati terhadap kecerdasan dan penguasaan ilmu yang terdapat pada Ibn Bajjah.
Beliau dimakamkan di samping makam Ibn ‘Arabi di Fez.
Beliau mempunyai dua orang pengikut yang kebanyakan maklumat mengenai latar belakang kehidupannya banyak diperolehi daripada kedua orang ini. Dua orang pengikutnya ialah Abu Hasan Ali Bin Abdul Aziz bin al-Iman dan Ibnu Tufail.
Karya-Karya Ibn Bajjah
Ibn Bajjah banyak menghasilkan karya di dalam pelbagai bidang. Karya-karya yang dihasilkan lebih kurang 31 karya. Karya asal Ibn Bajjah ditulis di dalam bahasa Arab dan diterjemahkan ke dalam bahasa Hebrew dan bahasa Latin. Manuskrip-manuskrip asal dan terjemahannya ada tersimpan di dalam perpustakaan Bodlein MS.Pococke 206, Perpustakaan Berlin MS.5060 dan di Perpustakaan Escurial (Sepanyol) MS.612.
Di antara karya-karyanya yang terpenting ialah:-
Risalah al-Wida’
Ia mengandungi tentang ketuhanan, kewujudan manusia, alam serta huraian mengenai kedoktoran dan perubatan.
Buku ini terletak di Perpustakaan Bodlein.
Buku ini terletak di Perpustakaan Bodlein.
Risalah Tadbir al-Mutawahhid
Ia mengandungi tentang pandangan beliau dalam bidang politik dan falsafah. Ia lebih menekankan kehidupan individu dalam masyarakat yang disebut Mutawahhid. Kandungan buku ini seperti buku al-Madinah al-Fadhilah, karangan al-Farabi. Risalah Tadbir al-Mutawahhid ini diterjemahkan ke dalam bahasa Sepanyol setelah wafatnya Ibn Bajjah.
Risalah al-Ittisal al-‘Aql Bi al-Insan
Ia mengandungi tentang perhubungan akal dengan manusia serta huraian mengenainya.
Kitab an-Nafs
Ia mengandungi yang berkaitan tentang persoalan yang berkaitan tentang jiwa manusia dengan Tuhan dan pencapaian manusia yang tertinggi dari kewujudan manusia (kebahagiaan). Persoalan ini banyak dipengaruhi oleh gagasan pemikiran falsafah Yunani. Oleh sebab itulah Ibn Bajah banyak membuat ulasan terhadap karya dan hasil tulisan Aristotle, Galenos, Al-Farabi dan Al-Razi.
Komentar Tentang Ilmu Logik Al-Farabi
Sampai sekarang masih ia tersimpan di Perpustakaan Escurial (Sepanyol)
Beberapa ulasan terhadap buku falsafah hasil karya Aristotle, Al-Farabi, Porphyrius dan sebagainya. Menurut Carra de Vaux, di Perpustakaan Berlin terdapat 24 risalah manuskrip karangan Ibn Bajjah.
Di antaranya ialah:-
Di antaranya ialah:-
- Tardiyyah (syair-syair)
- Risalah al-Akhlaq
- Kitab al-Nabat
- Risalah al-Ghayah al-Insaniyyah
Sesungguhnya Ibn Bajjah merupakan tokoh ilmuwan yang hebat, sesuai denagn kedudukan dan penghormatan yang telah diberikan kepada beliau sepanjang kehidupannaya serta tokoh falsafah Islam yang pertama di Andalusia. Menurut Ibn Khaldun, kedudukan Ibn Bajjah adalah setaraf dengan Ibn Rusyd (Averroes ), Ibnu Sina (Avincenna) dan al-Farabi.
Masih banyak lagi pemikiran falsafah Ibn Bajjah yang tidak diketahui kerana sebahagian besar karya tulisannya telah musnah. Bahan yang tinggal dan sampai kepada kita hanya merupakan sisa-sisa dokumen yang berselerakan di beberapa perpustakaan di Eropah.
Sesetengah pandangan falsafahnya jelas mendahului zamannya.
Sebagai contoh, beliau telah lama menggunakan ungkapan manusia sebagai makhluk sosial, sebelum para sarjana barat berbuat demikian. Begitu juga konsep madani telah dibicarakan dalam tulisannya secara tak langsung.
Sebagai contoh, beliau telah lama menggunakan ungkapan manusia sebagai makhluk sosial, sebelum para sarjana barat berbuat demikian. Begitu juga konsep madani telah dibicarakan dalam tulisannya secara tak langsung.
Biarpun umur Ibn Bajjah tidak panjang tetapi sumbangan dan pemikirannya telah meletakkan tapak yang kukuh kepada perkembangan ilmu dan falsafah di bumi Andalusia.
Blogger Comment
Facebook Comment