Apabila
menyebut atau membincangkan tentang khilaf, pasti terbayang di minda; perbezaan,
pergeseran, perlawanan dan seumpamanya, sehingga mungkin membawa kepada
permusuhan. Maka menjadi satu keperluan dan kemestian kepada semua ulama dan pendakwah
yang menghadapi masalah ini supaya bersifat sabar, lemah lembut, sanggup
menghadapi cercaan dan tohmahan, malah membalas keburukan itu dengan kebaikan.
Ini
bertepatan dengan perintah Allah SWT dalam beberapa ayat al-Quran. Firman-Nya
yang bermaksud:-
“Dan
tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan) itu dengan cara yang
lebih baik. Apabila engkau demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan
terhadapmu, dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.”
(surah al-Fussilat, 41:34)
Dengan
inilah Nabi SAW telah berjaya menjinakkan hati-hati para musuhnya, mengubati
kekerasan dan kekeringan hati mereka sebelum ini sehingga menjadi lembut dan
lunak, lalu terbuka untuk menerima dakwah yang benar yang dibawa oleh Nabi SAW itu.
Suatu
peristiwa berlaku terhadap Imam Abu Hanifah RH, semasa beliau mula menjalankan
tugas mengajar orang ramai. Seorang lelaki yang bernama Musawir al-Warraq telah
melontarkan dua bait syair yang ditujukan kepada Imam Abu Hanifah RH:-
“Kami
berada dalam keluasan beragama sebelum hari ini;
Sehinggalah
kami dibalakan dengan kedatangan para ulama yang banyak menggunakan qiyas;
Kaum
itu, apabila berkumpul mereka melaung seolah-olah mereka;
Adalah
serigala yang berada di celah dua buah bukit batu.”
Apabila
berita ini sampai kepada pengetahuan Imam Abu Hanifah RH, beliau lalu
menghantar sejumlah wang kepada lelaki itu. Setelah menerima wang itu, Musawir
pun bersyair pula:-
“Apabila
ada orang yang datang membawa qiyas kepada kami;
Dengan
mengeluarkan fatwa yang pelik-pelik;
Nescaya
kami akan bawakan kepada mereka qiyas yang sahih;
Yang
tepat seperti yang dibawa oleh Imam Abu Hanifah.”
(Tarikh
Baghdad, jilid 13, halaman 362)
Garis
Panduan Mengelak Khilaf
Oleh
sebab itu, untuk menangani masalah khilaf , mesti memahami beberapa dawabit
(syarat dan peraturan). Ini merupakan satu ilmu yang telah diajar oleh para
ulama terdahulu lagi. Hari ini, kita lihat rak-rak buku di perpustakaan
dipenuhi dengan kitab-kitab mengenai perbincangan ilmu khilaf, sama ada kitab
klasik mahupun kontemporari. Namun malangnya, teori kekal sebagai teori, tidak
dipraktikkan.
1. Berpegang
(al-I’tisam) dengan Kitab dan Sunnah
Asasnya
ialah beberapa firman Allah SWT yang bermaksud:-
“Tentang
sesuatu ataupun kamu berselisih, maka keputusannya (terserah) kepada Allah.
(Yang mempunyai sifat-sifat demikian), itulah Allah Tuhanku, kepada-Nyalah aku
bertawakal dan kepada-Nyalah aku kembali.” (surah al-Syura, 42:10)
“Wahai
orang yang beriman, taatilah Allah dan taatlah Rasul dan pemimpin daripada
kalangan kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, makan
kembalikanlah ia kepada Allah (al-Quran) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu
benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih
utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.” (surah al-Nisa’, 4:59)
2. Berdialog
(al-Hiwar)
Allah
SWT telah memerintahkan agar berdebat (mujadalah) secara baik dan beradab.
Arahan ini termasuk juga semasa berdebat dengan ahli kitab sebagaimana
firman-Nya yang bermaksud:-
“Dan
janganlah kamu berdebat dengan ahli kitab melainkan dengan cara yang paling
baik, kecuali dengan orang yang zalim antara mereka.” (surah al-‘Ankabut, 29:46)
Menurut
mufasir yang dimaksudkan dengan “orang yang zalim” ialah mereka yang setelah
diberikan kepadanya keterangan dan penjelasan dengan cara yang paling baik,
mereka tetap membantah, membangkang dan tetap menyatakan permusuhan.
Pengajarannya,
walaupun berdebat tentang hal agama dengan orang kafir, Allah SWT tetap
mengarahkan orang (para ulama) yang mempunyai kemampuan (ditekankan, hanya
mereka yang berkemampuan sahaja yang layak) supaya menggunakan uslub dan adab
yang baik dengan mereka, kecuali apabila mereka melampau dan sangat keras serta
menyatakan permusuhan secara jelas dan zahir.
Allah
SWT telah menceritakan kepada kita tentang firman-Nya kepada iblis yang
bermaksud:-
“Allah
berfirman, “Wahai iblis, apakah yang menghalang kamu daripada sujud kepada apa
yang telah Aku ciptakan dengan kadua-dua tangan-Ku? Apakah kamu menyombongkan
diri atau kamu (berasa) termasuk orang yang (lebih) tinggi? Iblis berkata,”Aku
lebih baik daripadanya kerana Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan
Engkau ciptakannya daripada tanah.” (surah Sad, 38:75-76)
Demikian
juga Allah SWT menceritakan tentang firman-Nya kepada malaikat tentang penceritaan
Adam A.S. Firman Allah SWT yang bermaksud:-
“Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat,”Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata,”Mengapa Engkau
hendak menjadikan (khalifah) di bumi orang yang akan membuat kerosakan padanya
dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau
dan menyucikan Engkau? Tuhan berfirman,”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang
tidak kamu ketahui.” (surah al-Baqarah 2:30)
Maka
al-hiwar merupakan satu cara yang amat perlu diperluaskan pengamalannya.
Demikian juga al-munazarah (perbahasan secara ilmiah) yang dijalankan secara
aman merupakan salah satu uslub untuk menyampaikan kebenaran. Ia boleh
mendekatkan hati dua pihak yang bertelagah. Mana-mana perbincangan yang
diadakan sama ada secara tertutup atau terbuka, dalam apa-apa bidang sekalipun,
ada yang berlangsung secara tenang dan baik. Ini pasti boleh menyampaikan
maklumat dan mendidik masyarakat bagi membuka minda serta menerima
pandangan-pandangan yang berlainan.
Namun
terdapat juga perdebatan yang hanya bertujuan untuk meraih sokongan penyokong
semata, yang natijahnya boleh diketahui dari awal lagi. Cara ini tidak mencapai
matlamat al-hiwar yang sebenar, bahkan menghabiskan masa masyarakat dan merugikan
harta dengan menghabiskan perbelanjaan yang banyak. Ia juga menambahkan lagi
taksub para pengikutnya serta menimbulkan amarah pihak lawan. Natijahnya tidak
mendekatkan jauh, tidak mendedahkan kebatilan, tidak menegakkan kebenaran
bahkan sebaliknya, bertambah kekusutan!
3. Al-Syura
(Mesyuarat)
Syura
adalah antara amalan yang diperintahkan oleh Allah SWT. Firman-Nya yang
bermaksud:-
“Kerana
itu maafkanlah mereka , mohonkanlah keampunan bagi mereka dan bermusyawarahlah
dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,
maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang
menyukai orang yang bertawakal kepada-Nya.” (surah Ali ‘Imran, 3:159)
Ahli
tafsir berkata, maksud “urusan” dalam ayat di atas bukan sahaja urusan peperangan,
malah hal-hal duniawi yang lain seperti urusan politik, ekonomi, kemasyarakatan
dan sebagainya.
Firman
Allah SWT juga bermaksud:-
“Sedangkan
urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka.” (surah al-Syura, 42:38)
Nabi
SAW juga telah mengamalkan syura bersama para sahabat semasa membuat keputusan
dalam beberapa urusa penting. Antaranya, dalam perang Badar, sama ada untuk
meneruskan perjalanan ke Badar atau tidak, juga berkenaan tawanan Badar. Semasa
perang Uhud pula, sama ada menunggu kedatangan musuh di dalam bandar Madinah
atau keluar darinya.
Menanam
prinsip ini dalam kehidupan setiap keluarga, rumah tangga, masyarakat, sekolah,
pejabat serta negara seluruhnya, adalah satu perkara daruriyyat (kemestian),
terutamanya dalm masalah yang berkaitan dengan golongan muda. Dekatkan mereka
dengan golongan dewasa dengan cara bersahabat, berbincang dan mendengar masalah
mereka, bukan sekadar memaksa dan menekan mereka untuk menerima pandangan kita
bulat-bulat.
4. Fokuskan
Isu Yang Diterima Bersama (Ittifak)
Kata
ulama:-
“Islamnya
seorang kafir, walaupu melalui hasil tangan seorang yang berfahaman tidak
betul, seperti kumpulan Jahmiyyah adalah lebih baik daripada dia terus kekal
kekufurannya. Taubat seorang yang jahat walaupun dengan sebab hadith dhaif yang
diterimanya adalah lebih baik daripada dia terus kekal dalam kejahatannya.
Solat berjemaah di belakang imam ynag tidak mengamalkan sunnah adalah lebih
baik daripada meninggalkan jemaah terus.”
(Majmu’
al-Fatawa, jilid 13, halaman 96 dan jilid 23, halaman 353)
Perlu
diingatkan, pemfokuskan kepada isu ittifak ini mestilah bergantung kepda
maslahat, itjihad, penelitian dan perubahan zaman serta keadaan.
Umat
Islam hari ini amat perlu mengambil kira dan beramal dengan isu ittifak ini.
Lebih-lebih lagi pada saat kedudukan umat Islam kini agak lemah, musuh-musuh
pula sedang menekan, menunggu peluang untuk memecah dan memesongkan kesatuan
umat ini.
Kenapa
kita berpecah sesama sendiri dari dalam? Sedangkan banyak lagi isu-isu yang
memang kita boleh persetujui bersama. Hakikatnya mungkin hanya 1% hingga 5%
sahaja perkara yang kita berselisih pendapat, itu pun hanya dalam
perkara-perkara juz’iyyat (cabang-cabang kecil). Tetapi yang terzahir
seolah-olah umat Islam ini tiada persefahaman langsung sesama sendiri, umat
yang berpecah belah, suka bertelingkah dan berbeza-beza kefahamannya!
Oleh
sebab itu, mengambil kira “noktah bersama” ini (ittifak), ia satu ruang yang
cukup luas dalam makna syariah dan kehidupan manusia.
Allah
SWT telah mensyariatkan kepada kita agar tolong-menolong dalam perkara yang
baik dan tidak sebaliknya. Mafhum firman-Nya:-
“Dan
tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan jangan
tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan.” (surah al-Ma’idah, 5:2)
Allah
SWT mengarahkan dengan jelas agar kita tolong-menolong iaitu bekerjasama enggan
sesiapa sahaja selagi ia membawa kepada kebaikan dan taqwa. Kemudian Allah SWT
melarang sama sekali daripada berkerjasama dan tolong-menolong jika ia membawa
kepada keburukan dan permusuhan. Ayat ini menentukan arahan berkerjasama dan
tolong-menolong tetapi tidak menentukan dengan siapa. Semoga kita termasuk
dalam golongan yang menegakkan kebenaran dan tolong-menolong dalam kebajikan
dan taqwa. Aamiin.
Wallahua'lam.
Blogger Comment
Facebook Comment